söndag 13 juli 2014

Matildas kvarterskrog - årets restaurangupplevelse!


Krispig, saftig, frasig friterad bläckfisk med färsklökscrème

Gårdsgris

Torsk med beurre blanc

Primörer

Minisemester i Gävle KAN tyckas vara ett konstigt val, men det skulle visa sig vara sååå rätt med tanke på att Matildas kvarterskrog bjöd på den största positiva överraskningen i restaurangväg som vi upplevt på länge. Och det till mycket moderat pris, dessutom.

Bilderna ovan gör inte den vackra maten rättvisa. Snabba mobiltelefonbilder i dåligt ljus gör sällan det, men jag tänker att de ändå ger en idé om rätterna.

Matildas kvarterskrog såg inte så speciell ut och låg i ett rätt trist 1970-talskvarter, men vi hade läst att den skulle vara bra så det var ändå med viss förväntan vi tog in varsin flaska av Matildas egen lager och beställde in våra förrätter. J kunde inte motstå råbiffen och jag beställde svensk (!) bläckfisk. Vi trodde att det var något slags skämt, men den kunniga servitrisen berättade att bläckfisk numera faktiskt fiskas på Västkusten dit den spridit sig.

J blev helt till sig över råbiffen, verkligt fint kött som serverades med diverse tillbehör, bl a en liten tub helt underbar hemgjord senap. Jag är svår på friterad bläckfisk, när den är bra och inte seg, och något stunsigare och krispigare än Matildas variant har jag nog aldrig ätit. Bläckfisken serverades med fräscha primörer och en väldigt god, mild färsklökscrème som dipp.

Vi förstod nu att Matildas verkligen kan det här med råvaror! Grönsakerna tar de från odlingar i Wij Trädgårdar i Ockelbo och för att få tag i resterande råvaror misstänker vi att de verkligen dammsugit Sverige för att få tag på det absolut bästa.

Som huvudrätt valde J "Knaperstekt gårdsgris med blomkål, karamellgrädde och rödvinskokt smålök. Grisen var perfekt tillagad, knaprig på ytan och smakrikt saftig inuti. Den serverades med ett härligt skum (karamellgrädden?), fina röda lökar, bitar av äpple, blomkålsmousse och len potatispuré. Suveränt gott! Jag blev lika nöjd med min fina skiviga torskbit med skinn på spegel av buerre blancsås med de allra bästa primörer och klickar av löjrom i en liten gjutjärnspanna på sidan om.

Jag hade lätt kunnat äta mig igenom resten av menyn, men som bekant blir man tyvärr mätt även av den finaste gourmetmat så vi nöjde oss med en avslutning i form av osttallrik. In kom suveräna ostar från Vilhelmdals gårdsmejeri på Österlen i sällskap av fikon, karamelliserade valnötter och en liten söt glasbruk med krusbärsmarmelad vilket visade sig passa hur bra som helst till ostarna. Just ostar har vi faktiskt ätit ganska många gånger på olika fina krogar, men frågan är om inte dessa var de allra godaste.

Matildas kvarterskrog i sig gör det verkligen värt att besöka Gävle!

4 kommentarer:

Red Scream sa...

Låter som en restaurang att testa, när man är i Gävle! Kul med svensk bläckfisk, det har jag ätit två gånger nu i modern tid. Mycket gott.

Matarkivet sa...

Vilken trevlig restaurang - maten såg verkligen kanon ut!!

AnnaM sa...

Jag bodde i Gävle ett kort tag under 2008 ovh Matildasvsr vår favorit redan då. Kul att höra att de fortfarande är så bra! :-)

Fröken Dill sa...

Red Scream; hädanefter kommer jag att vara på ständig jakt efter den där goda bläckisen!
Matarkivet; jag längtar tillbaka!
Anna; intressant att den goda krogen funnits ett par år, jag trodde den var helt ny. Gudomligt god mat hade dem i alla fall, önskar att Gävle inte låg så långt bort...