torsdag 10 mars 2011

Tomatodlarskola - sådd


Kanske är det helt självklart hur man odlar tomater? Men jag har hört flera kollegor på jobbet klaga på att de aldrig lyckas få fram mogna tomater så nu tänkte jag dela med mig av lite råd och tips för er som är intresserade.

Först gäller det att välja sorter. Om man inte har tillgång till växthus, utan ska odla utomhus ska man välja snabba sorter, inte bifftomater, utan hellre snabba cocktaltomater. En bra nybörjarsort som dessutom är god och lätt att få tag på frön till är Gardener´s Delight. Tomatfröer brukar ha god hållbarhet. Rätt förvarade är det inga problem att få 5- eller till och med 10-åriga fröer att gro.

Jag sår mina tomater i en s k root trainer. Det beror på att jag har ont om plats hemma och jag vet inget lika platsbesparande odlingssätt för småplantor. Det går lika bra med små plastkrukor. Jag har däremot ingen vidare erfarenhet av torvbriketter.

En viktig sak med krukorna är att de är ordentligt rena. Om de inte är nyköpta rekommenderar jag en noggrann disk med varmt vatten.

Jorden ska vara såjord och den ska vara nyköpt, inte från förra säsongen (torkar). Man kan blanda i en liten mängd vermicullit eller perlit i såjorden. De behåller vatten och lättar upp. Om man vill kan man bottna krukan med lite fetare planteringsjord (helst p-jord) eller blomjord.

Fröet ska ligga ca 0,5 cm djupt, grundare för mycket små fröer. Jag brukar för säkerhets skull sätta ca 3 fröer per kruka för att vara säker på att något gror. Täck med jord, platta till så att fröet får kontakt med jorden och vattna genom ordentligt. Märk krukan med sort och datum.

Under groningen ska krukorna förvaras i ca 20 graders temperatur, eller till och med lite varmare. De genomskinliga plastlock som följer med många planteringslådor blir ofta för täta vilket ger risk för att jord och frö möglar. Ordna ventilationshål eller, gör som jag - täck med plastfolie som inte ska ligga helt tight över krukorna. De ska inte torka ut, men heller inte bli för fuktiga.

När plantorna kommer upp ska de helst flyttas till ett svalare, ca 15 graders ställe med mycket ljus, soligt fönster åt söder, öster eller väster. Stäng av ev element där plantorna står. Så här års kan man dessutom behöva extra belysning, t ex ett lysrör eller lågenergilampa några timmar om dagen.

Nu är det bara att vänta. Om ca 3,5 månader kommer du att kunna skörda om du följer fröken Dills tomatodlarskola!

4 kommentarer:

Annika sa...

Åh...där vaknade det dåliga samvete. Detta är givetvis vad vi borde ägna oss åt så här års. Vad trevligt det hade varit!

Postgårdsromantik sa...

Tack!

Vi har faktiskt precis köpt tomatfrön i dagarna, men inte kommit till skott ännu, en helt ny grej för oss. Så nu är det bara att sparka igång.
//Lena

Fröken Dill sa...

Annika; man behöver inte odla om man inte gillar det jättemycket. Om någon månad kommer J och jag bli helt galna på alla plantor som lägenheten svämmar över av, men så är det när man är perverst intresserad av odling.
Lena; kul, ska bli spännande att höra hur det går!

Hälsar fröken Dill

Anonym sa...

"Om någon månad kommer J och jag bli helt galna på alla plantor som lägenheten svämmar över av, men så är det när man är perverst intresserad av odling..."


Skratt!

Det låter som här... jag och lillprinsen är tokiga i fröodling. De andra i familjen är måttligt roade, hjälper endast till för att de vet att det blir god mat av det hela så småningom.