fredag 25 september 2009

Jag vill ha GOD falukorv till lunch


Antar att jag inte är den enda matbloggsläsare som de senaste dagarna fått ett plötsligt sug efter Enebackens falukorv från Lidl. Denna korv har höjts till skyarna i tester och dess godhet har bekräftats från flera pålitliga matbloggare; Gitto, herr Öhman, m fl. Klart man blir sugen, en riktigt god falukorv är ju blande det bästa som finns!

Sagt och gjort, jag cyklade en krånglig väg hem från jobbet för att komma förbi en Lidl och jag blev inte besviken. Enebackens falukorv var verkligen riktigt god! Bra konsistens, hög andel kött (för att vara en falukorv) och delikat kryddning.

Min favoriträtt med falukorv är att skära skivor halvvägs igenom, stoppa i stark dijonsenap, tomatskivor och lagrad ost. Korven läggs sedan i ungsfast form, en god buljong hälls i botten, hela härligheten kryddas med salt, peppar och oregano innan den tillagas i 225 graders ugn, ca 25 minuter. Jag vill helst äta pressad potatis till för den suger upp den mustiga skyn så bra.

Bilden på falukorvsrätten är återanvänd, för vid sjutiden när vi åt var det för mörkt för att fotografera ): .

10 kommentarer:

Stefan sa...

Å jag som sa häromdagen att jag var jättesugen på stuvade makaroner och stekt falukorv. Ditt tips e nog bättre. Men ibland blir man ju så sugen på sådant man fick när man var knatte ...

pipopp sa...

Åsså har jag plötsligt melodin: "Jag vill ha BLOMMIG falukorv till lunch, mamma" i huvudet nu.
Tack, eller nåt. :-D

Anna B sa...

Ja, nu faller mörkret allt tidigare... Vår falukorv hamnar för det mesta i en gryta, om barnen får bestämma.

Veronika sa...

Fredag, lön, och snartr helg! Brukar man kanske inte vara sugen på falukorv till lunch.. Fast lät ofantligt gott faktiskt! :)

lina sa...

Har fortfarande inte testat korven, men måste ju bara göra det snart efter allt gott jag hört om den!!!

Red Scream sa...

Ah, vilka minnen! Falukorv i ugn var min pappas standardrätt när vi var små (det var nog iofs det enda han kunde laga på den tiden, förutom stekt vitkål).

Anna sa...

Jag gillar också detta sätt att tillaga falukorv och pressad potatis är en favorit! Trodde aldrig att Lidl skulle ha bra köttvaror ;-) men se vad man tar fel.

Rebecca sa...

Säger som Red Scream: pappas paradrätt. Fast jag är ingen falukorvsfantast. Ska det ätas ska den vara knaperstekt i tunna skivor och serveras med muskotkryddade mjölkstuvade makaroner och ketchup.

Hallon & Blåbär sa...

Den korven har man ju hört endel om. Har dock handlat en gång på Lidl och det var lite av en skräckupplevelse eftersom butiken var helt nyöppnad och nybyggd och luktade unket och mögel i butiken, men det var ju för några år sen, så man kanske skulle ge den en chans till bara för att få smaka korven.

Din ugnskorv ser verkligen supersmaskig ut.

Hoppas du får en bra helg!

Martina sa...

Köper egentligen bara falukorv för att min sambo gillar det så mycket. Visade honom bilden på din och han sa förstås att "den måste du göra". Ja, jag får nog testa för den ser riktigt god ut!